ASERV

Obsługa EFT

Zadaniem systemu ASERV jest obsługa transakcji EFT (Electronic Fund Transfer) bezpośrednio z poziomu programu kasowego.

Architektura systemu

System ASERV składa się z dwóch podstawowych elementów: oprogramowania ASERV instalowanego na centralnych serwerach systemu i programu aModule, pełniącego funkcję klienta ASERV-a, instalowanego na każdej z kas. Zadaniem programu aModule jest komunikowanie się z ASERV-em, programem kasowym i PIN Padem, jeśli ten jest podłączony bezpośrednio do kasy. Rozwiązanie umożliwia współpracę z PIN Padami podłączanymi do kasy (przez COM lub USB), jak również z PIN Padami komunikującymi się przez LAN. Niezależnie od sposobu podłączenia PIN Pada system umożliwia jego współdzielenie przez 2 lub więcej kas.

Usługi obsługiwane przez system ASERV

System ASERV umożliwia obsługę płatności kartami płatniczymi, jak również inne rodzaje transakcji elektronicznych w całej sieci sklepów. System otrzymał certyfikacje od 4 największych acquirerów rozliczających płatności kartami płatniczymi w Polsce: Polcard (First Data Polska), eService, Elavon i Pekao. Rodzaje transakcji obsługiwanych przez system:

  • Obsługa płatności kartami płatniczymi (z paskiem magnetycznym, EMV i zbliżeniowymi) – obsługiwane są wszelkie typy kart rozliczane przez danego operatora: VISA, VISA Electron, Eurocard / Mastercard, Maestro, American Express, Diners, JCB, Lukas, Finplus, Cetelem, GE Capital Bank. 
  • Obsługa tzw. cash back – wypłata gotówki przy płatności kartą.
  • Obsługa DCC (Dynamic Currency Conversion) – funkcjonalność ta polega na umożliwieniu klientowi – posiadaczowi karty zagranicznej - wyboru waluty, w której transakcja zostanie rozliczona (waluta lokalna czy waluta karty). Korzyść dla klienta to korzystniejsze przeliczenie na walutę karty, korzyść dla merchanta to zysk wynikający z różnic kursowych (do podziału między merchantem a operatorem).
  • Obsługa płatności mobilnych. Obsługujemy płatności następujących systemów: BLIK – rozwiązanie firmowane przez Polski Standard Płatności, z którego mogą korzystać klienci następujących banków: Alior Banku, Banku Millennium, Banku Zachodniego WBK, ING Banku Śląskiego, mBanku (w tym Orange Finanse) oraz PKO Banku Polskiego i Inteligo, PeoPay – rozwiązanie banku Pekao SA, iKasa – rozwiązanie firmowane przez sieć sklepów Biedronka, współpracujące z bankami Pekao SA, Getin i Alior, umożliwiające również korzystanie z niego osobom, które nie mają konta w tych bankach, a założą sobie konto przedpłacone typu elektroniczna portmonetka.
  • Obsługa własnych kart prezentowych – sprzedaż kart, płatności kartami, doładowania.
  • Sprzedaż elektronicznych doładowań telefonów komórkowych – umożliwia współpracę z wybranym operatorem obsługującym te transakcje (system współpracuje obecnie z kilkoma operatorami).
  • Sprzedaż doładowań energetycznych.
  • Sprzedaż doładowań kart telefonicznych – np. Telegrosik.
  • Sprzedaż e-booków.
  • Płatności rachunków masowych – za gaz, prąd, telefon itd.
  • Sprzedaż ubezpieczeń.

Do najważniejszych zalet systemu ASERV należą:

  • Praca z jednym centralnym serwerem autoryzacyjnym – możliwość obsługi wymienionych powyżej typów transakcji w całej sieci wielu sklepów przez jeden serwer ASERV (plus serwer zapasowy).
  • Niezawodność – dzięki konfiguracji z serwerem zapasowym, pracującym niezależnie od serwera podstawowego, instalowanym najczęściej w innej, odległej lokalizacji.
  • Elastyczność – możliwość niezależnego konfigurowania wszystkich parametrów dotyczących wszystkich rodzajów transakcji nie tylko dla każdego sklepu z osobna, ale również dla każdej kasy z osobna. Zmiana operatora czy zmiana modelu PIN Pada powodują jedynie konieczność zmian w konfiguracji ASERV, a nie powodują konieczności zmian w systemie kasowym (to ASERV komunikuje się z PIN Padem).
  • Szybkość i prostota obsługi dzięki integracji z programem kasowym – wystarczy wybrać płatność kartą w programie kasowym, aby zainicjował on obsługę płatności na całą kwotę pozostającą do zapłaty. Wydruk pokwitowania płatności kartą następuje na drukarce fiskalnej – znacznie szybszej niż drukarki używane w terminalach płatniczych.
  • Wydajność – możliwość obsługi bardzo wielu transakcji jednocześnie, rzędu nawet kilkudziesięciu tysięcy na godzinę.
  • Dostępność wszelkich informacji o transakcjach – system przechowuje wszelkie niezbędne informacje o przeprowadzonych transakcjach i próbach transakcji (dla każdej transakcji zapamiętywane są: numer kasy, numer kasjera, data i godzina, numer transakcji kasowej, numer karty, kwota transakcji, kwota płatna kartą, numer wysyłki, informacje o przebiegu autoryzacji, sposób potwierdzenia przez klienta itp.). Uprawnieni pracownicy sklepu mają możliwość przeglądania transakcji i generowania raportów dokonanych tylko w ich sklepie, uprawnieni pracownicy centrali mają dostęp do transakcji ze wszystkich sklepów. System przechowuje również (w postaci szyfrowanej, bez pamiętania danych wrażliwych) logi komunikacyjne dla wszystkich transakcji, co ułatwia diagnozowanie przyczyn ewentualnych problemów.
  • Zgodność ze standardem PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard) – ASERV otrzymał certyfikat zgodności z wymaganiami bezpieczeństwa określonymi przez organizacje kartowe dla aplikacji płatniczych (certyfikat PA DSS). Potwierdzeniem tego jest umieszczenie ASERV na liście dopuszczonych aplikacji, publikowanej na stronie www.pcisecuritystandards.org.

Sprawdzone rozwiązanie

System ASERV działa na ponad 30 tysiącach kas. Największe instalacje obsługują po kilkaset tysięcy transakcji dziennie.

Certfikacja PCI DSS

Organizacje kartowe (VISA, Mastercard i inne) wymagają zgodności rozwiązań stosowanych przez merchantów do obsługi płatności kartami płatniczymi z wymaganiami standardu bezpieczeństwa PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Zgodnie z wytycznymi organizacji kartowych, najwięksi merchanci zobowiązani są do zlecania badania zgodności z wymogami bezpieczeństwa certyfikowanym audytorom (tzw. QSA). Forcom wspiera swoich klientów w przeprowadzeniu tej certyfikacji.

Monitorowanie pracy systemu ASERV

W celu umożliwienia nadzorowania działania systemu ASERV w trybie online, Forcom stworzył program monitora ASERV-a. Klient tego programu, zainstalowany w siedzibie klienta, umożliwia bieżącą kontrolę działania systemu – nie tylko informacji o występujących błędach, ale też bieżącego obciążenia serwerów podstawowego i zapasowego, łącznego (w danym dniu) i bieżącego procenta odmów autoryzacji, procenta nieudanych autoryzacji (ich zwiększenie może świadczyć o wystąpieniu problemów lub błędów), najczęstszych przyczyny odmów. Dzięki temu możliwe jest szybkie wykrycie np. awarii w którymś z banków, będącym dużym wystawcą kart, powodującej odrzucanie żądań autoryzacji kart tego banku, co z kolei umożliwia natychmiastowe informowanie klientów sklepów o problemach z obsługą kart konkretnego banku.

Serwis korzysta z plików cookies w zakresie opisanym w Polityce cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z ustawieniami przeglądarki.