System PSS służy do samodzielnego skanowania towarów przez klientów, przy użyciu specjalnych kolektorów, pobieranych przez uprawnionych klientów po wejściu do sklepu. Kolektor wydawany jest klientowi po zeskanowaniu karty klienta. Spośród dostępnych kolektorów, znajdujących się w stacjach bazowych, program wybiera kolektor z najbardziej naładowanym akumulatorem. Stacja bazowa wybranego kolektora zostaje podświetlona, aby wskazać klientowi, który kolektor ma wziąć. Blokada kolektora zwalnia się, umożliwiając jego wyjęcie ze stacji bazowej.
W naszym rozwiązaniu w pamięci kolektorów jest zapisana pełna baza asortymentowa z aktualnymi cenami sprzedaży towarów. Aplikacja działająca na kolektorze odpytuje serwer jedynie w przypadku zeskanowania kodu PLU, który nie został znaleziony w bazie przechowywanej na kolektorze. Dla umożliwienia tej komunikacji konieczne jest pokrycie całej sali sprzedaży sklepu zasięgiem sieci Wi-Fi.
Po podejściu do kasy klient oddaje kolektor kasjerowi, kasjer skanuje kolektorem kod kasy, co powoduje automatyczne przesłanie paragonu do kasy i klient od razu płaci za zakupiony towar, bez konieczności wykładania towaru, skanowania towaru przez kasjera i ponownego pakowania do wózka. System losowo wybiera transakcje do weryfikacji – w takim przypadku konieczne jest zeskanowanie wszystkich towarów przez kasjera. Parametry losowania możliwe są do konfigurowania samodzielnie przez użytkownika, przy czy algorytm działa tak, że pozytywne weryfikacje powodują zmniejszenie prawdopodobieństwa wylosowania kolejnej transakcji, a weryfikacja negatywna zwiększa to prawdopodobieństwo lub, w określonej sytuacji, np. po dwóch kolejnych negatywnych weryfikacjach, może wręcz odebrać klientowi prawo do korzystania z systemu PSS.
Korzyści płynące ze stosowania systemu PSS:
- ułatwienie zakupów posiadaczom kart klienta – nie muszą wypakowywać towaru przy kasie i ponownie pakować go do wózka, na bieżąco widzą ceny towarów i wartość zakupów, nie stoją w kolejce do kasy,
- przyspieszenie obsługi klientów,
- możliwość implementacji dodatkowych funkcji takich jak obsługa list zakupów, wyskakujące powiadomienia o promocjach typu „bonus buy” (analogicznych jak w przypadku aplikacji smartfonowej dla klientów).